fbpx

לפני תוכנית עסקית
מה היזם צריך לשאול את עצמו /מה הוא רוצה להשיג

תוכנית עסקית, מספקת לבעלי עסק או למנהליו תמונה עתידית כוללת מהאספקטים השונים המעורבים בניהול העסק – הרובד השיווקי, הרובד הטכנולוגי, הרובד התפעולי, הרובד הפיננסי וכן הלאה. בחלק גדול מהמקרים, במיוחד כאשר תוכנית עסקית כזו מגובשת לפני כניסתו של העסק לפעילות (או בסמוך מאד לה), היא מעוררת שאלות רבות בליבו של הכותב אותה. השאלה הגדולה ביותר, כנראה, תעסוק בסיבה שלשמה נכתבת התוכנית.

מדוע כותבים תוכניות עסקיות?

לתוכניות עסקיות ישנם יתרונות רבים, חלקם מוכרים וידועים, חלקם פועל אפילו על תת המודע של הכותב ויוצר מעין התחייבות כתובה, בין הכותב לבין עצמו. לפעמים, תוכנית עסקית כזו נכתבת לצורך העברתה לגורמים חיצוניים (לצורך גיוס מימון, כניסה לשותפות או קבלת הלוואה בנקאית או חוץ בנקאית) ואז, יש להיזהר מהפח המוכר והידוע של הנטייה להציג תחזיות שהן מעט לא ריאליות ועלולות לסבך את בעל העסק בהלוואה שלא יהיה בכוחו לפרוע במלואה. במקרים אחרים, לפני מהלכים עסקיים שונים (למשל, רה-אורגניזציה או צמיחת העסק) נדרש העסק לחשב מסלולו שוב (אם כבר הכין תוכנית כזו בעבר) או בפעם הראשונה (אם לא עשה זאת מעולם). בסוג האחרון של המקרים, הכנת תוכנית עסקית תאפשר לבעל העסק לבצע חשבון נפש עסקי, ולהתחייב לאופן פעולה מסוים, הפעם, כשהוא מעוגן במסמך כתוב – התוכנית העסקית.

הגדרת מטרות ויעדים לעסק החדש

המטרה העיקרית של כתיבת תכנית עסקית הינה להגדיר באופן ברור מהי מטרת העסק או מה הוא מיועד להיות ‏בהמשך. הבהרת המטרה והכיוון של העסק שלך, מאפשרת לך להבין מה נדרש לעשות כדי להוביל ‏את העסק קדימה. הבהרת המטרה והכיוון יכולה לכלול תיאור קצר של העסק שלך והמוצרים או ‏השירותים שלו, או שזה יכול להיות תיאור מדויק של קו המוצרים או השירותים שהעסק שלך מציע ‏וגם תיאור מפורט של הלקוחות הפוטנציאליים שלך‎.‎

חזון, ערכים ויעדים

הכנת תוכנית עסקית מאלצת את המכין אותה להתמודד עם שאלות נוקבות ואף לספק להן תשובה ברורה וחד משמעית. למשל, השאלות הנוגעות לחזון, לערכים ולמטרות של העסק. בחיי היומיום, כשאנחנו מפעילים עסק, אנחנו לא עוצרים לחשוב על דברים במונחים של "חזון" או של "ערכים", אבל, כאמור, תוכנית עסקית מספקת לנו את ה"דע מאין באת ולאן אתה הולך" רק בעטיפה פרגמטית ונוקשה מעט יותר.

למה חשוב לכתוב תוכנית עסקית, גם אם העסק שלכם כבר פועל?

עצם העלאתם של הדברים על הכתב, חידודם, דיוקם וארגונם באופן מסודר כזה שיהיה קריא גם בעיני אחרים, מגלם בתוכו את הרעיון הבסיסי של הכנת תוכנית עסקית – הפיכת העסק ממשהו שצף מיום ליום ומחודש לחודש, לעסק פעיל, מתפקד, עם מטרות, יעדים, מחויבויות תחזיות. מעסק שזורם לאן שתיקח אותו הרוח, כתיבת תוכנית עסקית הופכת את העסק שלכם לעסק מושכל, עסקי, רווחי, מדויק, בעל יעדים. עסק בוגר ומתפקד ולא עלה נידף ברוח. לכן, כתיבת תוכנית עסקית, גם אם לא עשיתם זאת בעבר, יכולה למקד אתכם ולהציב בפניכם את התמונה הכוללת של העסק, להכריח אתכם לענות על שאלות נוקבות ולהתעמת עם עובדות שונות (לעיתים מכאיבות) שבפעילות השוטפת לא נאלצתם להתמודד עימן.

Assist-Team הדרך הנכונה לבדיקת השקעה

054-7191999

18:00 - 9:00

ילדי טהרן 8 ראשון לציון

ראשון לציון

שעות פעילות:
א'-ה': 09:00-18:00

info@assist-team.co.il

כתבו לנו

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

צור קשר