fbpx

למה צריך תוכנית עסקית?

בחיים האישיים שלנו, היכולת לזרום באופן ספונטני, נחשבת לרצויה ואף למבורכת. אתם יכולים לקום בבוקר ולהחליט שהיום, בא לכם לנסוע לאילת. העניין הוא, שזה עובד מעולה בחיים האישיים שלנו, אבל שם בדיוק זה גם צריך להישאר. את אותה נטייה ישראלית "לזרום" מביאים איתם חלק גדול מהיזמים גם אל התחום העסקי, אבל שם, זה הרבה פחות סבבה. למעשה, במובנים מסוימים, מדובר במתכון די בדוק לזה שהעסק או הסטארט-אפ שלכם "יזרום" לכיוון הסטטיסטיקה העגומה של אלפי העסקים הנסגרים בכל שנה או ש-99% מהסטארט-אפים נסגרים. אם אתם בתחילת דרכו של פיתוח מוצר חדש או הקמה של סטארט-אפ עסק ,מה שיכול לפקס ולמרכז אתכם הוא דווקא כתיבת תוכנית עסקית.
כן, אנחנו יודעים ש"תוכנית עסקית" זה נשמע גדול ו"כבד" כזה, אבל מה לעשות?

אז למה, בעצם, זקוק סטארט-אפ לתוכנית עסקית?

בואו נתחיל בהסבר קצר. תוכנית עסקית, מהווה, למעשה, את הדרך, הדרך בא מקימים את הסטארט-אפ משלב הרעיון עד מוצר מוגמר שנמכר בשוק. תוכנית מקצועית מספקת ליזמים את התמונה העתידית הכוללת של הסטארט-אפ מכל האספקטים שהוא יידרש- השיווקי, הטכנולוגי, התפעולי, הכלכלי וכד'.

בהתאם לכך, מתחלקות הסיבות לעריכתה של תוכנית עסקית כזו לכמה גורמים:

גיוס מימון בנקאי  – על מנת לקבל הלוואה בסכום גבוה של מאות אלפי שקלים יידרש היזם להכין תוכנית עסקית אותה יבדקו כלכלני הבנק. ולא פעם היזמים מזלזלים בנושא ומבקשים להכין תוכנית על בסיס הנתונים שהם יביאו, כי הם חושבים שכך יוכלו לחסוך בזמן ובכסף! אז לא זאת בדיוק הדרך לקבל דחייה של הבנק להלוואה שלכם, אבל אם תבינו שעליכם להראות לא מעט יכולות על מנת לקבל מימון ולהגיש מסמך מקצועי הסיכוי שלכם ישתפר.

גיוס מימון דרך משקיעים – זו למעשה אחת הסיבות המרכזיות לכתיבת תוכנית, אבל לצערי רוב היזמים לא מוכנים לגיוס והסיבות רבות ומגוונות. ההמלצה שלנו היא לנסות ולקדם את פיתוח המיזם ככל הניתן ממקורות עצמאיים על מנת לגייס נכון ובזול.

תוכנית עבודה אופרטיבית להקמה – חדירה לשוק וביסוס פעילות עסקית הם המטרה של כל סטארט-אפ, מה לעשות שיחידי סגולה אכן מגיעים לשם בצורה יציבה לאורך שנים. כאן למעשה מגיע היתרון הכי גדול של היועץ, כיצד מקימים את הסטארט-אפ במינימום טעויות ? זה לא פשוט אבל בהחלט אפשרי, כי עשו זאת לפני.

 

האם גם עסק זקוק לתוכנית עסקית?

ברור, תוכנית עסקית היא דרך התנהלות, מי שחושב ששליפה מהמותן זה ניהול אז שיבושם לו, עבודה על פי תוכנית עבודה (עסקית) מוגדרת יעדים ומטרות לטווח קצר וארוך תעשה את ההבדל בין עסק מבוסס או עסק שנסגר.

בהתאם לכך, מתחלקות הסיבות לעריכתה של תוכנית עסקית כזו לכמה גורמים:

בעסק חדש – תוכנית עסקית משמשת, במידה רבה, לצורך הצהרת כוונות. כלומר, אנחנו מצויים כיום בנקודת זמן מסוימת, בנקודת הזמן הבאה בכוונתנו להיות במצב X, בנקודה שלאחריה במצב Y וכן הלאה. כמובן שאותם X או Y מתייחסים לאספקטים השונים של העסק ולא רק לרובד בודד. כאן, משמשת התוכנית בעיקר לצרכים פנימיים של העסק.

בעסק קיים הנקלע למשבר או נמצא בפני תהליכי שינוי – כאן תשמש התוכנית העסקית (אם לא נערכה כזו בעבר) משהו מעין "פוס, עצור משחק!" המאפשרת לבעלי העסק לחשב מסלול מחדש, על בסיס ניסיון העבר. במקרים הללו, היא יכולה לשמש לצרכים פנימיים, או, במקרים של בקשת הלוואה לצורך הבראת העסק, לצרכים חיצוניים להגשה לקרן המשקיעה או לבנק.

בעסק חדש או בעסק קיים לצורך גיוס מימון – למרות יתרונותיה במיקוד העסק, רבים מהעסקים (בעיקר הקטנים שבהם) עורכים תוכנית כזו רק כשהם נאלצים להציגה לגורם חיצוני, לצורך גיוס מימון או שכנוע משקיעים, למשל. כאן, חשוב מאד, למרות הרצון להפוך את התחזית לוורודה ככל שניתן, לדבוק במציאות. חשוב לזכור שאם התוכנית הזו משמשת לכם כבסיס לקבלת הלוואה, התחזיות האופטימיות מידי עלולות להתנפץ על סלעי המציאות ולגרום לחדלות פירעון במהירות!

בשורה התחתונה,
תוכנית עסקית מאפשרת לכם לקבל זווית ראיה כוללת על העסק שלכם ועל התחזיות לגביו, מכל האספקטים האפשריים. התנהלות ללא תוכנית כזו עלולה להיות מסוכנת ולא אחראית! צרו איתנו קשר עוד היום לתיאום פגישה ראשונה ללא עלו או התחייבות.

Assist-Team הדרך הנכונה לבדיקת השקעה

054-7191999

18:00 - 9:00

ילדי טהרן 8 ראשון לציון

ראשון לציון

שעות פעילות:
א'-ה': 09:00-18:00

info@assist-team.co.il

כתבו לנו

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

צור קשר