בניית תקציב

התקציב, כידוע, מהווה עקב אכילס של עסקים רבים, גדולים כקטנים, לכן, אין זה מפתיע, כי בניית תקציב לעסק הינה אחת המטלות החשובות ביותר שקיימת בעסק, ובד בבד עם כך, גם המטלה שממנה מנסים להתחמק עסקים ככל האפשר. לפעמים, במיוחד בעסקים קטנים, נראה, על פני השטח, כי הניסיון להתחמק אכן מצליח להם, אבל, ה”ההצלחה” הזו היא נקודתית בלבד, מאחר ועסק אינו יכול להתנהל לאורך זמן ללא תוכנית עסקית מגובשת וללא בניית תקציב.
מהו תקציב? כיצד הוא בנוי, ובעיקר – מדוע עסק זקוק לתוכנית תקציב מסודרת?

מהי בניית תקציב?

בניית התקציב, מהווה, למעשה, את יצירת תחזית הפעילות העסקית של השנה הבאה, כשהיא מסודרת בפורמט דו”ח הכנסות והוצאות משוערות.

בניית תוכנית התקציב מתבצעת, לרוב, בסוף השנה, כשהתחזית נוגעת לשנה הבאה, ומסתמכת על נתונים שונים (כדו”חות הכספיים, דו”ח רווח והפסד, תחזית הגידול והנחות העבודה הנוגעות לשנה שאליה מתייחסת תוכנית התקציב. בניית תקציב באופן זה, ממסגרת את הפעילות העסקית באספקט הפיננסי שלה, ומאפשרת ניהול נכון של העסק, הן ברמת האסטרטגיה שלו והן ברמת הפעילות השוטפת. לא פעם אנו ממליצים לעסקים שבהם רמת הפעילות דינמית או שהם פועלים בשוק תחרותי מאוד לבנות את התקציב לטווחים קצרים יותר כגון חצי שנתי או רבעוני בהתאם לצורך, כך ניתן לעקוב אחר התנהלות התקציב ולייעל את הפעילות בהתאם לתוצאות שהתקבלו.

תקציב מתוכנן כהלכה מאפשר לעסק יישום הליכים, שינויים ומהלכי פיתוח עסקי, כשהם מעוגנים בו כחלק מתכנון התקציב, ומאפשר לעסק לתכנן את פעילותו וגדילתו, מבלי להסתמך על “מקרה”, “מזל” או “גורל”, שאמנם, יש להם חשיבות רבה, אולי, בחיים האישיים, אולם בתחום העסקי אין להם כל מקום.

סעיף ההכנסות בתקציב

בניית תקציב יוצרת מתווה פיננסי ברור, שמטרתו, כמובן, הוא ייעול ביצועי העסק השנה הבאה, בהתייחס לשנה הקודמת, ולכן, ברור, כי לסעיף ההכנסות יש בבניה כזו תפקיד משמעותי.

על מנת להעריך את מצב הכנסותיו של עסק, יש צורך לבחון את מצבת הלקוחות הקיימים ואת ההסתברות שהלקוחות הללו ימשיכו בקשר העסקי עם העסק. זאת, מאחר וכשעוסקים בתקציב השנתי, חשוב שלא לשכוח לקחת בחשבון גם נשירה טבעית צפויה של לקוחות קיימים.

מאידך, התבוננות על תקציב מפורט של השנה הקודמת, יכולה גם להביא אתכם לתובנה כי עליכם להיפרד מלקוחות קיימים מסוימים, מאחר וההשקעה בהם אינה משתלמת לכם מבחינה עסקית. יעד צמיחה או קיטון ריאלי עבור מרבית העסקים ינוע בין 10% ל-15%, בהתחשב בתחום העיסוק של העסק, במצב השוק ובנתונים ספציפיים נוספים.

סעיף ההוצאות תקציב

ככל שהדו”ח המכיל את ההוצאות וההכנסות של עסק מפורט יותר, כך הוא יאפשר בניית תקציב יעילה יותר.

לכן, גם את סעיף ההוצאות בתוכנית התקציב יש לפרק לרכיבים הקטנים ביותר, שיחד יהוו את סעיפי ההוצאות של העסק בדו”ח. להוצאות התקורות כשכ”ד, הוצאות ביטוח, משכורות, חשמל, מים וכן הלאה, מוקצה סעיף חודשי מוערך, כמו גם לעלויות רלוונטיות ספציפיות נוספות, כחומרי הגלם ועלויות ייצור. אפילו ההוצאות שנראות לכם קטנות וזניחות (כעלויות חומרי הניקוי, למשל) נכנסות לניהול התקציב.

ברור שהסעיף ההוצאות מהווה חלק חיוני בבניית התקציב, אבל לא רק הוא, אלא גם המיסים והחזרי ההלוואות השונות, למשל, משכנתא לעסקים, שאותן לקח העסק.

למרות שקל לשכוח את ההוצאות הקבועות הללו, כלל האצבע שלנו הוא פשוט – אין זה משנה אם המדובר זה בכסף שיוצא מהעסק או בכסף שנכנס אליו – התייחסות אליו חייבת להופיע בדו”ח.

בניית תקציב היא המומחיות שלנו, צרו קשר לתיאום פגישה ראשונה עם כלכלן מומחה להמשך תהליך

Assist-Team הדרך הנכונה להקמה של סטארטאפ חדש 

כתיבה של תוכנית עסקית אשר תלווה אותך החל מגיוס משקיעים עד הקמה נכונה ומהירה של סטארטאפ חדש 

054-7191999

18:00 - 9:00

דרך מנחם בגין 144

תל-אביב

שעות פעילות:
א'-ה': 09:00-18:00
ו': 10:00-12:00

שדרות אריאל שרון 8

אור יהודה

שעות פעילות:
א'-ה': 09:00-18:00
ו': 10:00-12:00

[email protected]

כתבו לנו

 כל הזכויות שמורות © 2017  Assist-Team 

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

צור קשר